sekadar renungan

Jangan sekadar menjadi Penonton….Bangunlah!!! Ceritakan Prestasimu sendiri hingga orang lain tertarik mengikuti ceritamu!

Selasa, 31 Julai 2012

elasticity.. ???

assalamualaikum..

apa khabar sahabat-sahabat semua, malam ni aku rasa macam xnak tidur.. mesti pelik kan.. aku baru tahu yang esok ada kuiz mikroekonomi. waaaa.. meroyan jap aku. series wei. aku mang sangat blurr. nasib baik aku on tweeter. kalau tak harem aku nk tahu kan. da la agsiment dia aku x siap lagi.. arghhhh.. aku da blurr ni.. 

aku sekarang banyak menggunakan khidmat encik google la.. nak senang kan.. ok.. esok keluar bab elasticity. bab yang membuatkan aku punya kepala berputar 360 darjah la.. erk.. (korang fikir ye).. hehe..  jom study sama aku nak.. hehe

price elasticity of demand measure how responsive consumers are to price change, another word for responsiveness. 

price elasticity of demand =  % change in quantity demanded 
                                               %  percentage change in price

Ep = Q2-Q1 / P2-P1  
           Q1             P1

nak ingat formula tu yang lemah la kan.. takpe.. jannah. kena cuba ok.. huh..nak sedapkan hati.. 

category of price elasticity

inelastic (Ep<1.0)
 : %Q smaller than %P

perfectly inelastic (Ep= 0)
: quantity demand does not change as the price change. 
: the demand curve is vertical

unit-elastic (Ep = 1.0)
: percent change in quantity demand just equals the percent cahnge in price.

elastic (Ep > 1.0)
: percent change in quantity demanded exceeds/more than the percent change in price.
: quantity is responsive to change in price

perfectly elastic (Ep= infinity)
: a small percentage change in price leads to an infinite percentage change in teh quantity demanded.

ok la.. mesti da faham sikit kan.. aku tulis saja ja.. nak ingat kan balik.. huh.. x sia2 tau..

ok la.. doakan aku.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...