sekadar renungan

Jangan sekadar menjadi Penonton….Bangunlah!!! Ceritakan Prestasimu sendiri hingga orang lain tertarik mengikuti ceritamu!

Ahad, 11 Disember 2011

pengurusan

salam ukhuwaah
bila bercakap tentang pengurusan dalam sebuah organisasi, bagaimana membentuk pengurusan yang teratur dan tersusun agar sesebuah organisasi boleh maju.. ramai yang mengatakan bahawa para pengkaji barat tang menemui kaedah2 pengurusan yang berkesan.. tidak dinafikan memang ramai pengkaji barat yang menemui kaedah yang bagus2.. ok.. cube korang fikir n kaji balik siapa yang menemui sistem pengurusan sebelum "Adam Smith" korang nak tau.. ok2. sebenarnya Ibn khaldun terlebih dahulu menemui teori tersebut.

Ibnu Khaldun berjaya mendahului pengkaji barat “Adam Smith”, apabila beliau mengemukakan teori:- “Pekerjaan sumber asas nilai serta kekayaan. Dan bahawasanya pertanian, perindustrian dan perdagangan sahaja merupakan pekerjaan-pekerjaan pengeluaran yang mempunyai nilai”. Ibnu Khaldun menjelaskan teorinya itu dalam muqaddimahnya (Wafi 1957).
“ Ketahuilah bahawa keuntungan hanya boleh dicapai dengan berusaha untuk mendapat sesuatu serta bermatlamat mencapainya. Jadi untuk mencari rezeki mesti melalui usaha dan pekerjaan di samping melalui jalan-jalan yang tertentu”.
Ibnu Khaldun mengemukakan satu kesimpulan bahawa seseorang patut mengkaji proses perkembangan dalam sesuatu organisasi dan dengan itu dia boleh menjangka apa yang akan berlaku terhadap kemajuan perkembangan itu pada masa akan datang seperti kehidupan tabi’e. Setiap organisasi mempunyai permulaan kemudian ia meningkat maju sehingga ia sampai ke akhirnya (Ernest Dil 1960)


ok.. ini hanya serba sedikit yang telah dikemukakan oleh ibn khaldun.. sebenarnya banyak lagi.. ini perkongsian ku untuk kali ini.. sambil membuat agsimnt.. sambil tu berkongsi ngn sahabat2. semoga ape yang aku tulis ni membuka mata shabt2 ku. jgn terlalu bangga dengan barat sedangkan islam yang terbaik.. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...